Iedere school een moestuin

Maand van de Schooltuin
De maand mei is door de Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten uitgeroepen tot Maand van de Schooltuin. Dan worden lokaal en landelijk de schijnwerpers gezet op het belang van schooltuinieren. Ook uw school/bso kan daaraan meedoen.

Startende scholen/ bso’s kunnen op 30 maart of 4 april een korte training volgen: Schooltuinieren, hoe pak je dat aan? Verder komt er een aanbod om tussen 9 en 31 mei een eenvoudige activiteit te doen:

  • Zaaien van een tomaat met een plakje tomaat, met een leuke lesbrief erbij; 
  • De kans om de Schooltuinfilm een jaar rond met je handen in de grond (60 minuten) te vertonen. Met elkaar laten we zien hoe leuk en belangrijk dit is voor kinderen en hun gezonde toekomst. Binnenkort hoort u meer van de activiteiten in de Maand van de Schooltuin en kijk alvast op: Alliantie Schooltuinen.nl

Veel basisschoolleraren zouden graag met hun klas schooltuinieren, maar hebben hiertoe geen mogelijkheid. Dat blijkt uit het Onderzoek Schooltuinen, dat is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek in opdracht van Alliantie Schooltuinen. Momenteel heeft slechts één op de vijf leerkrachten met hun klas een moestuin, terwijl 85 procent aangeeft zeker of misschien te willen tuinieren als zij hiertoe goede mogelijkheden heeft.
Zelf zaaien, verzorgen en oogsten van groente, fruit, en bloemen, draagt bij aan meer kennis over en betrokkenheid bij voeding en natuur. Om een schooltuin net zo normaal te maken als een gymlokaal in het onderwijs, hebben Vereniging Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling (Vereniging GDO), IVN Natuureducatie,Adviesbureau Beleef & Weet en de ondernemers Rob Baan (Koppert Cress) en Simon Groot (East West Seed) de handen ineengeslagen.

Uit onderzoek blijkt dat  bij slechts een kwart van de basisscholen in ons land het schooltuinieren in het onderwijsprogramma is opgenomen. 45 procent van de basisscholen beschikt over een schooltuin, maar van deze tuinen wordt nu nog geen twintig procent ook gebruikt. Dit komt onder andere omdat leerkrachten onvoldoende kennis of te weinig tijd hebben.

Leerkracht wil graag schooltuinieren, maar heeft amper mogelijkheid

Lees het hele artikel: klik hier